چهارشنبه، دی ۰۲، ۱۳۸۸

مقایسه قیمت پهنای باند در کشورهای مختلف جهان: ایران، گران‌ترین اینترنت جهان

این روزها دیگر فناوری ارتباطات و میزان استفاده از كاربردهای مختلف آن به یكی از مهم‌ترین و موثرترین شاخص‌های توسعه انسانی در جهان تبدیل شده است.



دلیل را هم باید در سرعت پیشرفت این صنعت، بخش‌های وابسته به آن و البته میزان نفوذ آن در زندگی روزمره جست‌وجو كرد. این پیشرفت هم مانند هر تغییر جدید دیگری هزینه‌هایی دارد كه علاقه‌مندان به آن باید آن را بپردازند.
این همان موضوعی است كه در كشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا پذیرفته شده و به تدریج به تعادل رسیده است تا جایی كه دیگر برای آنها پرداخت هزینه برای اتصال به شبكه جهانی اینترنت شكل یك معضل جدی را پیدا نمی‌كند. شاید این به همان علتی است كه چنین كشورهایی خیلی زودتر از كشورهای جهان سوم و در حال توسعه راه پیشرفت و توسعه را در پیش گرفته‌اند و سعی دارند با سرعت بیشتری هم آن را ادامه بدهند.
در مقابل، اما كشورهای در حال توسعه هنوز هم برای اتصال به شبكه اینترنت كه در واقع یك نیاز اولیه در عصر ارتباطات محسوب شده و ساده‌ترین كاربرد فناوری اطلاعات است، با مشكلات مختلفی رو‌به‌رو هستند كه شاید مهم‌ترین آنها به خصوص در كشور ما قیمت و هزینه استفاده از این فناوری است.
با این همه اما موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود كه یك مقایسه ساده نشان می‌دهد قیمت اینترنت در ایران حتی نسبت به كشورهایی با زیرساخت و توسعه‌ یافتگی مشابه هم بالاتر بوده و به عبارت دیگر كاربران ایرانی برای اتصال به اینترنت شرایط سخت‌تری نسبت به كاربران این كشورها دارند.
قرار نیست درباره موضوعی تكراری بگوییم. قیمت بالای اینترنت در ایران هر چند موضوع جدیدی نبوده و نیست، اما مقایسه این قیمت‌ها با قیمت خدمات مشابه در كشورهای دیگر گاهی می‌تواند نقش یك تلنگر را به خوبی ایفا كند.
درست به همین دلیل هم قیمت اینترنت در چند كشور به عنوان نمونه در این مطلب با هم مقایسه شده‌اند؛ كشورهایی كه معیار انتخاب آنها در بعضی موارد شرایط مشابه و در موارد دیگر به عنوان الگوی مناسب بوده است كه آنها را در زیر می‌خوانیم:





هند
هندوستان در واقع یك نمونه مناسب از كشورهایی است كه در سال‌های اخیر مسیر توسعه را با سرعت خوبی طی می‌كند.
بر اساس آخرین آمار تعداد كاربران اینترنت در این كشور به 13 میلیون و 54‌هزار نفر می‌رسد كه از این میان در حدود 4‌میلیون و 73‌هزار نفر از آنها به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. در این كشور حدود 8 شركت بزرگ ارائه دهنده خدمات اینترنت سعی دارند تا اینترنتی با سرعت 256 كیلوبیت یا بیشتر را در اختیار كاربران این كشور قرار بدهند.
با این حال شركت BHARAT SANCHAR NIGAM یا BSNL اصلی‌ترین ISP در سرتاسر این كشور به حساب می‌آید. این شركت در حال حاضر اینترنتی با سرعت 256 كیلوبیت در هر ثانیه را با قیمتی متغیر از 2500 تا 5000 روپیه (50 تا 100دلار) برای هر ماه در اختیار كاربرانش می‌گذارد. این در حالی است كه این قیمت‌ها بعد از دو سال استفاده برای هر كاربر تا 20‌درصد هم كاهش پیدا می‌كند. البته بهتر است بدانید كه به این مبلغ مقداری مالیات هم اضافه می‌شود كه بر اساس نوع طرح مورد استفاده متغیر است.

قطر
در این كشور كوچك هرچند شركت تلكام قطر یا Q-Tel از سال 1998 بزرگ‌ترین شركت ارتباطی به حساب می‌آید، اما آنقدر فعال بوده كه توانسته است در سال 2008 در فهرست 20 شركت ارتباطی بزرگ دنیا قرار بگیرد. این كشور در حدود 80‌هزار نفر كاربر اینترنت دارد كه حدود 30‌هزار نفر از آنها كاربران اینترنت پر سرعت هستند.
این شركت از سال 2002 خدمات اینترنت پر سرعت را برای كاربران این كشور ارائه كرده است و در حال حاضر برای استفاده یك ماهه از اینترنت با سرعت یك مگابیت هزینه‌ای برابر 55‌دلار از كاربرانش دریافت می‌كند.
كاربران قطری همچنین برای استفاده از اینترنتی با سرعت‌های 4،2 و 8 مگابیت در هر ثانیه باید به ترتیب 110،83 و 164‌دلار در هر ماه بپردازند.

امارات‌متحده عربی
یكی از كشورهای همسایه آبی ایران كه در دهه اخیر رشد قابل‌توجهی را در زمینه ارتباطی و اقتصادی تجربه كرده است تا جایی كه این كشور در حال حاضر یكی از كشورهای پیشرفته از نظر فناوری ارتباطات در منطقه به حساب می‌آید. در این كشور هم شركت‌های ISP مختلفی به ارائه خدمات اینترنت برای كاربران مشغولند اما در میان آنها بیشترین كاربران اینترنت پرسرعت از خدمات دو شركت DU و اتصالات استفاده می‌كنند.
شركت DU كه 40‌درصد از مالكیت آن در اختیار دولت امارات است، این روزها اینترنت پرسرعت با سرعت‌های 512 كیلوبیت، 1، 2، 8، 16 و 24 مگابیت را به ترتیب با قیمت‌های 5، 68، 95، 123، 149 و 204‌دلار برای هر ماه در اختیار كاربرانش قرار می‌دهد.
این در حالی است كه كاربرانی كه از خدمات شركت اتصالات بهره می‌برند باید به طور متوسط برای اشتراك ماهانه اینترنت با سرعت یك مگابیت مبلغی برابر 50‌دلار بپردازند.

پاكستان
در كشور همسایه شرقی ما هم گویا اوضاع چندان هم بد نیست. كاربران پاكستانی در حال حاضر می‌توانند از خدمات حدود 6 شركت خدمات‌ دهنده اینترنت بهره ببرند. با این همه شركت PTCL فعال‌ترین شركت در این زمینه است كه به بیش از 167 شهر ارائه خدمات می‌كند. كاربران این شركت می‌توانند از اینترنت پر سرعتی با سرعت‌های 2،1 و 4 مگابیت به ترتیب با قیمت‌های 5/24، 41 و 102‌دلار استفاده كنند.

انگلستان
این كشور كه در دسته كشورهای توسعه یافته در زمینه فناوری ارتباطات قرار می‌گیرد، فضای رقابتی خوبی را در بازار اینترنت خود به وجود آورده است.
درست به همین دلیل هم هست كه تعداد شركت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در این كشور هر روز در حال افزایش است. به این ترتیب كاربران انگلیسی انتخاب‌های متفاوتی در اختیار دارند و می‌توانند انتخاب مناسب با نیازشان را راحت‌تر انجام بدهند.
در حال حاضر؛ اما بیشترین كاربران اینترنت پر سرعت در این كشور از خدمات دو شركت BT و Vrigin Media استفاده می‌كنند.
با این اوصاف این روزها كاربران انگلیسی برای استفاده از اینترنت با سرعت20 مگابیت برای هر ماه 16‌دلار به شركت O2 می‌پردازند، در حالی كه برای اینترنت 10 مگابیتی مبلغ 2/8‌دلار به شركت Vrigin Media می‌پردازند. شركت BT، اما برای اینترنت با سرعت 8 مگابیت در هر ماه 75/12‌دلار از كاربرانش دریافت می‌كند. با این حال شركت AOL گویا ارزان‌ترین قیمت‌ها را دارد و برای یك ماه استفاده از اینترنت یك مگابیتی از كاربرانش مبلغ 8‌دلار دریافت می‌كند.

آمریكا
یكی از پیشرفته‌ترین كشورهای جهان اگرچه این روزها درگیر بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای است، اما همچنان كاربرانش جزو طرفداران پر و پا قرص استفاده از اینترنت هستند. تا جایی كه حتی همان یك چهارم جمعیت این كشور كه درآمدی كمتر از 3‌هزار‌ دلار در ماه دارند هم از اینترنت و كاربری‌های آن دست نمی‌كشند.
در این كشور اگرچه معمولا جدیدترین تكنولوژی‌ها زودتر از دیگر كشورها می‌رسند، اما هنوز هم 41‌درصد كاربران اینترنت آن به استفاده از اینترنت از طریق كابل تمایل دارند. با همین اوصاف هم هست كه تعداد ISPهای این كشور بسیار بیشتر از انگشتان هر دو دست است تا آنجا كه بر اساس آخرین آمار در سال 2009 بیش از دو سوم كاربران این كشور از خدمات بیش از یك شركت استفاده می‌كنند. این آمارها نشان می‌دهند كه كاربران این كشور به طور متوسط برای استفاده از اینترنت هوشمند ماهانه 38‌دلار می‌پردازند و برای استفاده از اینترنت با سرعت بالای 24 مگابیت به طور متوسط 39‌دلار در هر ماه باید بپردازند. این تحقیق نشان می‌دهد با وجود افزایش فشارهای مالی اما همچنان تعداد كاربران اینترنت پر سرعت در این كشور در حال افزایش است.



... و بالاخره ایران
معضل قیمت بالای اینترنت در ایران به عقیده بسیاری از كارشناسان و تحلیل‌گران در واقع یكی از موثرترین موانع برای افزایش ضریب نفوذ اینترنت در كشور ما به حساب می‌آید كه متاسفانه همچنان هم راه‌حلی عملی برای آن ارائه نشده است. این در حالی است كه دیگر در این سال‌ها انواع مختلفی از تحلیل‌ها درباره عوامل افزایش بالا بودن اینترنت در كشور ارائه شده است كه بیشترین آنها مربوط به حضور پر رنگ بخش دولتی در عرصه‌های مختلف توزیع و عرضه اینترنت است كه به ایجاد بازاری غیررقابتی كمك می‌كند. با این همه اما كاربران اینترنت در داخل كشور هنوز هم برای استفاده از اینترنتی با سرعت ناچیز و لاك‌پشتی باید مبالغ قابل‌توجهی را بپردازند كه حتی با كشورهای همسایه هم قابل‌مقایسه نیستند؛ به عنوان نمونه این روزها یك كاربر ایرانی برای دسترسی با اینترنتی با سرعت یك مگابیت كه سرعت نه چندان بالایی در جهان به حساب می‌آید هم باید مبلغی در حدود 450‌‌هزار تومان (چیزی در حدود 448‌دلار) در هر ماه بپردازد كه طبیعتا برای كاربران ایرانی با شرایط اقتصادی موجود آنقدر زیاد هست كه تنها عده‌ بسیار كمی بتوانند از آن بهره‌مند بشوند.
این در حالی است كه حتی اگر كاربران ایرانی بخواهند به اینترنت كم سرعت‌تری هم خودشان را راضی كنند باید برای اینترنت 256 مبلغی در حدود 40‌‌هزار تومان (در حدود 38‌دلار) برای هر ماه بپردازند.

نوشته :لهردی

منبع : دنیای اقتصاد

۱ نظر:

Unknown گفت...

حرف دل تمام بچه های ایران رو زدید .

من خودم هم قبلا از شاتل سریوس می گرفتم که برای 128kbps ماهی 34 هزار تومان میدادم .

ولی به تازگی از مخابرات سرویس گرفتم ( من بندرعباسم)

جالب اینجاست که هم کیفیت بهتری داره و قطعی کمتر و جالب تر اینکه ماهی 10 هزار تومان . سرعت دانلودم هم 20 هست ولی آپلودم 7-8 .

به نکته دیگه اینکه اینجا سرویس 1 مگابیت هم ارئه میشه با ماهای 39 هزار تومن ، البته صرفا شرکتها !!!
خودم هم توش موندم چی شود و از کجا ، اونم توی بندرعباس ، که همیشه خدمتا قیمتی نجومی داره اینطوری شد !