دوشنبه، آذر ۱۶، ۱۳۸۸

ورود افراد غییر مجاز ممنوع




ورود افراد زیر ؟ سال ممنوع خیلی وقتی ما این کلماتو و یا علامتی شبیه به علامت بالا رو می بینیم، اما فل واقع چقدر به این علایم توجه می کنیم؟ اصلا توجهی داریم؟ خوب تا حالا از خودمون پرسیدیم این همه محدودیت رو کی وضع کرده؟

این جور علایم رو هرجایی میشه دید، پشت جلد فیلم ها، index سایت ها و پشت کتابها یا بازی های رایانه ای. خوب هرجایی می تونستی یکی از این علایم رو پیدا کنی.

یه اعتراف کنم من تا قبل از اینکه 19 سالم بشه این جور علایم برام سرگرمی بودند وقتی یه فیلمی رو می خواستم انتخاب کنم اول نگاه می کردم +18 هست یا نه اگر بود می خریدم راستش این جور علایم به جای بازدارندگی برای من ترقیب کننده بودند. اینکه من کارم درست بود یا نبود خوب اولا مشخصه، اما به موضوع ربطی نداره، می دونم خیلی از هم سنو سالهای منم هم این کارو می کردند. اوکی از موضوع پرت نشیم.

این جور علایم رو کارگروههای تربیتی و روانشناسی، جامعه شناسی وضع می کنند بعنوان مثال: در بعضی بازی ها این کارگروه ها مشخص می کنند که این بازی ها خشن هستند و برای سنین زیر 16 سال مناسب نیستند یا این فیلم دارای صحنه های خشن و جنسی است و برای افراد زیر 18 سال مناسب نیستند. بعد از تصویب به مراکز دولتی فرستاده و نظر کارشناسان بازنگری می شود و پس از این مرحله نظر کارشناسان تعیید و یا اصلاح می گردند.

در بعضی مواقع که بیشتر در فیلمها این امر صادق است، و برای اینکه نشان دهند این فیلم مشکلات اخلاقی دارد از کلمه UNRATED استفاده می شود به معنی طبقه بندی نشده در این نوع فیلمها هیچ طبقه بندی اخلاقی وجود ندارد.

حال به سوال اصلی به پردازیم چه کسی اهمیت می دهد که ایا این فیلم 18+ است یا 16+ و یا اصلا UNRATED است ؟ برای چه کسی مهم است که از دست فروش سر خیابان فیلم با سطح سنی مناسب برای افراد مناسب خریداری کنیم، متاسفانه این مشکل وجود دارد. پدری فیلمی را از سر خیابان خریداری می نماید و به صورت خانوادگی آن را می بینند قافل از آن که این فیلم مناسب کودکان نیست و در هنگام پخش فیلم به یک سکانس مستحجن میرسد خوب اولین ریکشن یا واکنش پدر چه می تواند باشد؟ یا فیلم را جلو میزند یا کانال را عوض می کند یا اصلا تلویزیون را خاموش می کند. اما آیا واقعا این کار درست است؟ مدتی بعد پسر یا دختر خانواده همان فیلم را بدست می آورد با نقشه قبلی :)) بعد همان سکانسی که از دست داده بود را می بیند خوب . در این مواقع پدر می خواهد واکنشی نشان دهد و با آن نوجوان برخورد تندی خواهد کرد. اما او در اصل نتوانسته جلوی آن نوجوان را بگیرد بلکه به او فهمانده است که این کار را در خفا به دور از چشمان پدر انجام دهد، زیرا باعث واکنش والدین خواهد شد. خوب به اخر مقاله رسیدیم بر اساس رسم ما ایرانیان بیایید دنبال مقصر بگردیم. مقصر کیست ؟ دولت که جلوی ورود این فیلمها را نمی گیرد ( خوب بابا این فیلما قاچاق وارد می شود) پس پلیس که با قاچاقچیان بر خورد نمی کند. یا آن قاچاقچی محترم که قانون کپی رایت را نقض کرده است یا آن فروشنده که جنس قاچاق به ملت فروخته است و توصیه نکرده که این فیلم یا فایل یا هرچیز دیگری برای سطح سنی خاصی است یا حتی نوجوان که درک نکرده است این سکانس یا فیلم برای سنش مناسب نیست و پدر مادر برای حفاظت از او این کار را کرده اند. اما هرکس مقصر باشد والدین مقصر نیستند این را مطمئن باشید. خوب به آنان چه که دولت نمی تواند فیلم در خور شئن و منزلت خانواده محترم ایرانی تولید کند، یا پلیس نمی تواند جلوی قاچاقچیان را بگیرد یا قاچاقچیان که قانون کپی رایت و سطح سنی را رعایت نمی کنند. آنان فقط برای گذراندن کمی وقت با خانواده جلوی یک میز تلاش کرده اند و حال این تلاش کمی مشکل به وجود آورده است همین. پس ما مقصر را پیدا کردیم دولت به خاطر کم توجهی به ساخت فیلمهای قنی ، دولت به خاطر پیشرفت که اگر نباشد خوب هرکسی نمی رود توی اتاق خودش برای خودش که ما مجبود باشیم برای جمع کردن خانواده از این ترفندها استفاده کنیم( تازه گاهی هم رودست می خوریم بلکه گاهی فرزند خانواده می گوید این فیلم را من ماه گذشته دیده ام و به کانون گرم خانواده وارد نمی شود) صداو سیما ( دولت) که هر روز سریالهایی آبکی تر از سری قبل نمایش میدهند. و در نهایت بیگانگان که می خواهند با تهاجم فرهنگی کانون گرم و صمیمی خانواده مارا منهدم کنند.

۲ نظر:

RezaM گفت...

مقاله جالبی بود فکر نمی کنم تا حالا کسی به این قضیه که واقعا مهمه فکر کرده باشد یا اهمیت داده باشه مقصر صدرصد دولته ( صدا سیما )وقتی فیلمهای ما برای بینندگانش اصلا جذابیتی نداره به سراغ فیملهایی می ریم که به قول شما unrated هستند و در حین تماشای فیلم متوجه می شیم که مناسب تمام کسانی که تماشا میکنند نیست .

RezaM گفت...

تصیح یک نظر: نظر بالا متعلق به نویسنده نیست بکله یکی از خوانندگان در ارسال نظرش مشکل داشت که با اکانت من وارد شد و نظرش را ارسال نمود
با تشکر رضا میرخلف زاده