شنبه، دی ۲۶، ۱۳۸۸

فیس بوک تهدیدی برای بشریت یا رفیقی برای آدمها

فیس بوک.... شاید کمترکسی تو این دوره زمونه باشه که اسم این سایتو نشنیده .یا مقاله ای درمورد اون نخونده باشه ولی خوب بد نیست یه کم اطلاعات در مورده این سایت بدونم.

به همین خاطر یه سری به ویکی پدیا می زنیم تا اطلاعاتی در موردش بدست بیاریم.

سایت فیس بوک در 14 فوریه 2004 در دانشگاه کمبریج در ایالت ماساچست آمریکا توسط مارک زوکربرگ در یک اتاق طراحی و نوشته شده ، این سایت توانست در مدت 2 هفته نیمی از دانشجویان هاروارد را به سمت خودش بعنوان یک سایت برقراری ارتباط با دیگران بکشد و در طی یک سال حدود 1 میلیون نفر عضو پذیری داشته باشد. زوکربرگ را جوانترین میلیارد در جهان که تمام ثروت خودش را در طی 6 سال آن هم خودش درآورده است می دانند ثروت این جوان 1.5 میلیارد دلار تخمین زده شده( نوش جونش) .فیس بوک در حال حاظر بیش از 200 میلیون کاربر دارد. شرکت فیس بوک که در کالیفرنیا دفتر مرکزی دارد توانسته 150 میلیارد دلار درآمد زایی داشته باشه. وووو

حالا که اطلاعات خوبی از فیس بوک پیدا کردیم . می تونیم بریم سر مقاله خودمون .

بیشتر کاربران فیس بوک رو جوانان و نو جوانان تشکیل می دهند که بیشتر وقت خود را در این سایت می گذرانند . برای بعضی از این کاربران دیگر حریم خصوصی معنی ندارد ، کوچکترین اتفاق زندگی خصوصی خود را بر روی فیس بوک از نوع فید، عکس، فیلم و... به اشتراک می گزارند اگر یه سری به رنکینگ فیس بوک تو سایت الکسا بزنید خواهید دید در بعضی کشورها رتبه اول و در اکثر کشور ها رتبه دو را از آن خود کرده است کشورهایی مانند " امریکا ، کانادا انگلستان و ..." رتبه دوم را دارد این به این معناست که کاربران اینترنت در این کشورها تمایل زیادی دارند تا به سایت فیس بوک مراجعه کنند. بازی های آنلاین مثل :پکر، رستوران ،جنگ مافیایی ، جنگ خون آشامهاو... از دیگر خدمات این سایت است .

بعضی از کارشناسان معتقدند که فیس بوک تهدیدی برای بشریت است البته نه تهدیدی برای نابودی بشر تهدیدی برای اطلاعات و زندگی خصوصی بشریت است البته فیس بوک تنها تهدید نیست سایت هایی مانند توییتر فرندفید و ... نیز از این بازی خارج نیستند. اما بعضی دیگر از کارشناسان که البته من هم با آنها هم عقیده هستم معتقداند، که این کاربران فیس بوک هستند که می خواهند موضوع خصوصی نداشته باشند این فیس بوک نیست که در مسایل خصوصی دیگران دخالت می کند.

فیس بوک در ایران

فیس بوک در ایران یک موضوع پیچیده ای است در مورد این سایت نظرهای متفاوتی است (‌راستش برای اینکه به کسی بی احترامی نشه از باز کردن این موضوع به صورت شفاف می پرهیزم .آره جون خودم برای اینکه فیلتر نشه نمی گم) چون روی فیس بوک نظارت مناسب صورت نمی گیرد و معمولا یک انجم باز تلقی میشود و بعد از انتخابات ایران بیشتر مخالفان دولت در این سایت فعالیت می کنند به همین منظور دولت ایران تصمیم به فیلتر کردن این سایت نموده است البته بین خودمون باشه با وجود فیلترشکنهای متعدد فیس بوک کاربران خودرا ازدست نداده است. اما اگر به رنکینگ سایت های ایرانی در الکسا توجه کنید می بینید فیس بوک در رتبه 81 است البته با وجود فیلتر شکن ها و وی پی ان های موجود در ایران بیشتر آدرس ها به مکانهای دیگر هدایت می شود و این آمار یک آمار ناقص می باشد.

پیشنهاد :(یا بهتر بگم یه حرف دوستانه):

اگر کاربر فیس بوک هستید؟ اگر مطالب خود را در فیس بوک قرار می دهید؟ بدانید که این شما هستید که حریم خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار می دهید، این شما هستید که عکس های شخصی تان را بصورت عمومی به دوستانتان نشان می دهید ، پس کس دیگری را فش ندهید.

هیچ نظری موجود نیست: