جمعه، آبان ۱۴، ۱۳۸۹

اول نرم افزار آزاد حالا نوبت به سخت افزار آزاد میرسد

بی شک نرم افزار های باز متن یا همان اوپن سورس ها یکی از موعثر ترین عوامل در پیشرفت در ضمینه کامپیوتر و نرم افزار هستند.

در مورد نرم افزار های متن باز می توان به سیستم عامل های لینوکسی مانند آبونتو و یا سوزی و … اشاره نمود این نرم افزار ها بسیار نسبت به قبل پیشرفته تر و عمومی تر شده اند البته مزایای استفاده از این نوع نرم افزار ها مربوط به این مقاله نمیشود، اما همین بس که با وجود مشکلات اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم، کم کردن خرج و مخارج یکی از اولویت های مردم در سراسر جهان است. نرم افزار های متن باز نیز به خاطر مجانی بودنشان مورد استقبال بی سابقه ای قرار گرفته اند.

در مورد نرم افزار های متن باز می توان گفت: استاندارد نرم افزار باز متن در سال ۱۹۷۴ شروع به پیدایش نمود و در سال ۱۹۸۵ توسط دکتر استالمن تکمیل گردید، این استاندارد یک حرف اصلی و بدرد بخور دارد و آنهم این است ٬٬ مانند آبجو مجانی ٬٬ یا به اصطلاح خودمان شربت صلواتی . پروژه گنو یکی از بهترین پروژه های استاندارد باز متن است .

اما از طرفی دیگر موفقیت نرم افزار بازمتن ایده ای به ذهن میرساند که اگر جلو تر برویم خواهید دید هم خوب است، هم دست نیافتنی مانند سیب درخت ممنوعه می ماند.

در سال های اخیر موضوعی پیش آمده به نام سخت افزار بازمتن .

سخت افزار باز متن از همان استاندارد های نرم افزار بازمتن استفاده می نماید، ولی تا کنون با هیچ کدام از معیار های موجود در صنعت سخت افزار کنار نیامده است و فکر نمی کنم که در آینده ای نزدیک هم کنار بیاید .

سخت افزار ها در کارخانه توسط کارگران تولید می شوند .و تحت قوانین شرکت ها و کارخانه ها بفروش میرسند و هزینه ها از طرف مشتری ها تامین می شوند.

بعنوان مثال: فرض کنید CPU تحت استاندارد های بازمتن قرار گیرند ، و بصورت رایگان پخش شوند حالا چه کسی می خواهد هزینه کارخانه سازنده را بدهد؟ و اگر هزینه داده نشود کارگران بدون دریافت پول کار نمی کنند و در نتیجه کارخانه تعطیل خواهد شد و دیگر CPU تولید نخواد شد.

البته یک پیشنهاد وجود دارد و آن این است که کارخانه ها برای تولیدات قدیمی تر خود این استاندارد را رعایت کنند ولی اگر کسی خواست از وسیله بهتری استفاده نماید هزینه آن وسیله را بپردازد. مانند CPU پنتیوم ۳ را مجانی به مردم بدهند ولی اگر کسی پنتیوم ۴ خواست می تواند آنرا بخرد .

البته این تنها یک ایده است و مشکلاتی نیز دارد ولی با بررسی های بیشتر می توان آنرا تکمیل کرد و یا به کلی رد نمود.

یکی از مشکلات اساسی این ایده همین مسئله هزینه های وارده بر شرکت های تولید کننده سخت افزار ها است .

اما امید است که در آینده روشن بشریت این استاندارد به نتیجه برسد و شاهد سخت افزار بازمتن نیز باشیم و همه مردم جهان از این موهبت مانند نرم افزار های بازمتن استفاده نمایند.


ایده اولیه

سایت آی بی ام IBM

هیچ نظری موجود نیست: