جمعه، آبان ۱۴، ۱۳۸۹

آی بی ام و یک ایده انسان دوستانه؟؟؟

شرکت کامپیوتری آی بی ام در خبری اعلام نموده که قصد دارد برنامه ای با عنوان یک لپتاپ برای هر کودک یا One Laptop Per Child یا OLPC در سرار جهان به خصوص در کشور های محروم از آموزش و به منظور آموزش و ایجاد ارتباط با دیگر کودکان جهان براه بیندازد.

این طرح در نگاه اول یک طرح بسیار هزینه بردار است اما نکته ای که آی بی ام بر آن تاکید دارد این است که این هزینه آنچنان که دیگران فکر می کنند هزینه ندارد بلکه بسیار هم کم تر است.

راه حل این موضوع این است که آی بی ام مدل لپتاپی را طراحی کند که در مرحله اول خرج کمتری داشته باشد و در قدم بعدی استقامت و کیفیت و توانایی در شرایط سخت را داشته باشد. در قدم بعد توانایی آموزش و ارتباط با دیگران را داشته باشد.

آی بی ام این طرح را در تاریخ ۲۷ فبریه ۲۰۰۷ آغاز نمود .

و بعد از بررسی های مختلف دریافت که نمی تواند روی لپتاپ های موجود در بازار سرمایه گذاری کند پس تصمیم گرفت که یک مدل لپتاپ طراحی کند که تمام خصوصیات را داشته باشد.

و نهایت طرحی به نام OX توانست نظر مسئولین آی بی ام را به خود جلب نماید.

ایکس او یک لپتاپ کوچک و کودکانه است با قابلیت های بالا ضد ضربه و قوی.تامین این وسیله که بسیار سبک و خوب به نظر میرسد تنها با ۱۰۰ دلار هزینه تمام شد است.

این لپتاپ با سیستم عامل لینوکس کار می کند و قابلیت های زیادی در ارایه مطالب آموزشی دارد.

نیکولاس نگروپنته مسئول این پروژه گفته است این طرح برای آموزش و پیشرفت کشور های درحال توسعه و توسعه نیافته به مانند آب حیات می ماند .

این سیستم با دارا بودن یک پروسسور Geode LX ای ام دی و یک باطری فوق پیشرفته که قابلیت ۱۶ تا ۲۲ ساعت نگهداری شارژ را در خود دارد . بعلاوه یک نمایشگر ''7.5 اینچی و تجهیزاتی مانند وایرلس یا وایفای و لوازم ارتباط ویدیویی و صوتی گفته های آقای نگروپنته را تعیید می نماید.

اما مسئله اساسی در این طرح این است که چه مقدار از این لپتاپ های کوچک نیاز داریم و هزینه این طرح را چه کس یا کسانی تامین می نمایند .

آیا دست های پشت پرده در این طرح مانند هزاران طرح دیگر درگیر است . آیا دولت آمریکا می خوادهد با اجرای این طرح کشورهای درحال توسعه یا اصلا توسعه نیافته را در تسخیر خود در آورد . و فرهنگ این کشور ها را مورد تهاجم قرار دهد .

البته نباید این را کتمان کرد که اگر هم چنین باشد بازهم باعث پیشرفت این کشور ها خواهد شد و اگر این طرح نباشد خدا میداند که این کشور ها تا کی می خواهند در جهان سوم و چهارم بماند.

مسئولان آی بی ام بر این اورند که در آینده ای نه چندان نزدیک و نه چندان دور فاصله بین این جهان ها را کم کرده یا به طور کلی حذف نمایند.

منبع سایت آی بی ام IBM

http://www.ibm.com/us/en

۱ نظر:

Teuvo Vehkalahti گفت...

Correctly on your fine picture, and your blog is very nice to read and watch. I like your blog very much. Come and see the pictures Teuvo www.ttvehkalahti.blogspot.com blog and tell all your friends why they should visit Teuvo pictures on my blog. Therefore, to obtain your country's flag to rise above my bogissa. Sorry I can not get logged in your blog reader, for some reason, Google does not let me log on. A very good continuation of the autumn to you. Teuvo Vehkalahti Suomi Finland